OLI DE COCO, ÉS SALUDABLE?

categoría Nutrició

19 juliol 2018



L'oli de coco s'ha posat molt de moda a causa del seu elevat contingut d'àcids grassos saturats de cadena curta (AGM)

L'oli de coco és un greix d'origen vegetal rica en àcids grassos. Entre ells destaca:


1- Àcids grassos saturats 92%
2- Àcids grassos monoinsaturats 6%
3- Àcids grassos poliinsatusaturados 2%


Els nutrients principals de l'oli de coco són els àcids grassos saturats. El perfil lipídic d'àcids grassos saturats són: 47% d'àcid làuric, 19% místic, 8% d'àcid palmític, 3% d'àcid esteàric, 6% àcid oleic i 2% d'àcid linoleic


Ajuda a la pèrdua de pes?


L'oli de coco s'ha posat molt de moda a causa del seu elevat contingut d'àcids grassos saturats de cadena curta (AGM). Aquests àcids grassos es digereixen i creuen les membranes cel·lulars fàcilment convertint-se en energia de manera ràpida, en lloc de ser emmagatzemades en forma de greix, d'aquesta manera, podrien ajudar a la pèrdua de pes.
Els estudis relacionats amb aquesta afirmació tenen limitacions ja que la gran majoria han estat realitzats en rates i molt pocs en humans amb una mostra de població elevada. Es necessiten més estudis amb mostres més grans, poblacions diverses i marcadors clínics més específics per poder realitzar aquesta afirmació.


Serveix per cuinar?


Hem de saber que els olis pateixen transformacions químiques en la seva estructura quan s'exposen a altes temperatures. Les altes temperatures acceleren el procés de enranciment dels olis produint radicals lliures, compostos volàtils que imparteixen olors i sabors desagradables i canvis en el seu valor nutricional.
El grau de deteriorament que presenti l'oli o greix depèn d'aquesta. En general, un greix o oli que contingui àcids grassos poliinsaturats (dos o més dobles enllaços) serà més inestable que un oli ric en àcids grassos saturats (no conté cap doble enllaç). Com més dobles enllaços més fàcilment serà afectat per l'oxidació. Per tant, els olis més susceptibles a l'oxidació seran els olis provinents de la mar, en segon lloc els greixos vegetals i finalment els greixos animals.
Quan es realitza el procés de fregit, s'arriben a temperatures de 150 i 200 graus.

Com més pur és l'oli, el punt de fumejo i per tant, d'enranciment i producció de radicals lliures, és més baix.


Punts de fumeig dels olis que se solen utilitzar per cuinar:
• Oli d'oliva verge 215º
• Oli d'oliva extra verge 160 º
• Oli d'oliva de 1ª pressió en fred: comença a 130º
• Oli de coco: 230º
• Oli de gira-sol sense refinar: 105º
• Oli de palma: 230º

L'oli de coco és un greix saturat, per tant, molt més estable que altres olis vegetals, ja que el seu punt d'oxidació és més alt que el de l'oli d'oliva. Els olis més inestables en aquest sentit són els de llavors: gira-sol, lli, etc.

En conclusió:
- Les seves propietats per perdre pes no tenen evidències contundents que permetin confirmar-les ja que es necessiten més estudis en humans i amb mostres de població més elevades.
- El consum d'oli de coco pot formar part d'una alimentació equilibrada si es limita el seu consum però no serà mai substitut de l'oli d'oliva verge extra
- El preu de l'oli de coco és molt més elevat que el de l'oli d'oliva
- Consumir altres fonts de greixos vegetals com l'alvocat, fruits secs o llavors oleaginoses ofereixen un perfil lipídic més interessant i s'han relacionat amb efectes cardioprotectors

 

Autor:


Cap de Servei @doctorsesmilo Responsable Unitat d’hipòfisis Responsable Unitat de tiroides Especialista en endocrinologia de la gestació


Dietista-Nutricionista Educadora en Diabetis Especialista en Nutrició Esportiva


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

BON ANY NOU! Receptes i idees

OLI DE COCO, ÉS SALUDABLE?

Idees d'entrants, plats principals i postres per acomiadar i donar la benvinguda a l'any nou de manera saludable

Continuar llegint

El Protocol Nutricional Autoimmune, una possible ajuda per a pacients amb malalties autoimmunitàries?

OLI DE COCO, ÉS SALUDABLE?

El Protocol Autoimmune és un estil de vida que combina l’alimentació i hàbits saludables, i que pretén millorar la salut de les persones amb malalties autoimmunitàries. Val a dir que aquest protocol no ha assolit nivell d’evidència científica però ens el demana gent amb trastorns autoimmunitaris, especialment digestius, que no milloren amb la teràpia bàsica i provar-ho tampoc no perjudica.

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +