EL DEJÚ INTERMITENT. Val la pena?

categoría Nutrició

21 octubre 2019



En els últims temps, ha sorgit una nova estratègia per aconseguir la pèrdua de pes i altres canvis metabòlics; el dejú intermitent. Cada vegada són més els estudis publicats sobre els beneficis de restringir totalment la ingesta energètica durant hores o dies, alternats amb una alimentació convencional. És imprescindible comptar amb el suport d'un equip especialitzat, el dejú ha de ser conduït per professionals i controlat en tot moment.

 

En els últims temps, ha sorgit una nova estratègia per aconseguir la pèrdua de pes i altres canvis metabòlics; el dejú intermitent. Es defineix com un període limitat d'abstinència voluntària d'aliments i begudes calòriques. Cada vegada són més els estudis publicats sobre els beneficis de restringir totalment la ingesta energètica durant hores o dies, alternats amb una alimentació convencional.

La revista Cell ha publicat recentment un estudi que relaciona el dejú intermitent amb la disminució de la inflamació. És ben conegut que, actualment, la nostra societat està sobrealimentada. S'està menjant massa, a tota hora i, en molts dels casos, aliments no saludables. Aquest excés provoca inflamació, i al mateix temps pot ocasionar malalties com la diabetis mellitus tipus II, el síndrome metabòlic i la malaltia cardiovascular entre d'altres.

Les cèl·lules responsables de la inflamació es denominen monòcits. Fins ara, s'havia relacionat la restricció calòrica amb la millora de malalties inflamatòries i autoimmunes, però poc es sabia dels mecanismes implicats. En el nou estudi es demostra com el dejú intermitent redueix tant la quantitat de monòcits circulants com l'activitat metabòlica dels mateixos. A més, no compromet la mobilització d'emergència dels monòcits quan són necessaris en la inflamació infecciosa aguda i en la reparació de teixits. Els resultats posen de manifest el vincle entre els hàbits d'alimentació i les malalties inflamatòries, atribuint beneficis al dejú intermitent.

Altres estudis també confirmen la pèrdua de pes, la reducció del colesterol LDL i triglicèrids, així com la disminució de la pressió arterial amb el dejú intermitent. A més demostren la seva seguretat i l'absència d'efectes adversos.

Tot i això, hi ha altres autors que demostren poca eficàcia o inseguretat a llarg termini. No es tracta de deixar de menjar, però possiblement s'hauria de definir millor el període de temps que es destina a això. Generalment, els resultats exposats han estat assolits amb períodes de dejuni de 16 a 24 hores, un o dos cops per setmana. De moment només disposem d'estudis heterogenis i amb limitacions, pel que és difícil obtenir conclusions fermes i hi ha necessitat de noves investigacions. Tot i així, sembla una estratègia amb futur; les opinions reportades destaquen una major facilitat a seguir el dejuni un dia a la setmana que no la restricció calòrica contínua tradicional i ambdues intervencions tampoc són excloents.

És imprescindible esmentar la importància de comptar amb el suport d'un equip especialitzat, el dejú ha de ser conduït per professionals i controlat en tot moment. La base de qualsevol estratègia dietètica serà: aconseguir canvis en l'estil de vida basats en una dieta saludable i la realització d'activitat física regular.

La nostra experiència a ENDOCS és que són benvingudes noves estratègies per millorar l'adherència al tractament nutricional sense generar frustracions ni abandonaments amb la finalitat d'obtenir millores metabòliques i objectius de pèrdua ponderal a més de promoure una alimentació més saludable i moderada. A ENDOCS ens mostrem receptius a noves possibilitats i revisem rigorosament l'evidència científica per oferir, amb seguretat, alternatives. Si estàs pensant en fer dejú o vols més informació, et podem acompanyar.


 

Autor:


Cap de Servei @doctorsesmilo Responsable Unitat d’hipòfisis Responsable Unitat de tiroides Especialista en endocrinologia de la gestació


Nutricionista i educadora en diabetis


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

GARCINIA CAMBOGIA

EL DEJÚ INTERMITENT. Val la pena?

L’extracte de la Garcinia Cambogia (àcid hidroxicítric) té un paper prometedor com a coadjuvant de la dieta i l’exercici físic en la pèrdua ponderal en persones amb excés de pes, així com en la resistència esportiva.

Continuar llegint

El Caqui

EL DEJÚ INTERMITENT. Val la pena?

El caqui és una fruita tropical pròpia de la tardor. De color groc o ataronjat segons els seu contingut en carotens, amb sabor molt dols. Aporta 65 kcal per cada 100 grams

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +