¿Qué es la Chía?

categoría Colesterol Nutrició

30 abril 2016



Els àcids grassos essencials, els antioxidants, la fibra soluble i les seves vitamines i minerals fan de les llavors de Chia un aliment realment interessant.

  • Què és la Chia?

La Chía (Salvia Hispanica L.) és una planta originaria de les zones muntanyoses de Sud America de la que consumim les llavors. La llavors de Chia podem dir que “estan de moda”, tot i així és sabut que fa 3500 anys a.C ja s’utilitzaven com a aliment/medicament.

 

  • Quina composició nutricional té la Chia?

Les llavors de Chia contenen un 15-25% de proteïna, 30-33% de greixos, 26-41% de hidrats de carboni, 18-30% de fibra dietètica, minerals, vitamines i matèria seca.

 

  • Quins components fan de la Chia un aliment tant interessant?

Les llavors de Chia són molt riques en àcids grassos essencials (omega3 i omega6). Són uns àcids grassos que no poden ser fabricats pel nostre cos i per tant, han de ser ingerits a través dels aliments. Els podem obtenir d'alguns fruits secs (nous), el peix blau i d'algunes llavors vegetals com la Chía. Algunes de les funcions d'aquests àcids grassos són: prevenció de malalties cardiovasculars, reducció dels nivells de colesterol, disminució de la pressió arterial, milloria de la salut del sistema nerviós i immune, etc.

També contenen unes substàncies anomenades antioxidants. La funció principal d'aquestes últimes és eliminar compostos tòxics per a l'organisme (radicals lliures) als quals se'ls associen malalties degeneratives, càncer, malalties cardíaques, l’envelliment ...

Són una font excel·lent de fibra soluble. És un tipus de fibra que té la capacitat de retenir aigua i formar una massa viscosa que augmenta el seu volum. Aquesta propietat fa que les llavors de Chía endarrereixin el buidatge gàstric. Aquesta massa viscosa a part, reté alguns nutrients impedint la seva absorció a nivell intestinal, com seria el cas del colesterol; i a més, regula el trànsit intestinal.

Per tots aquests components i pel seu contingut en vitamines i minerals considerem la Chia com un aliment nutritiu.

 

  • Tothom es pot beneficiar del seu consum?

Potencialment la Chia és beneficiosa per a tothom, sempre i quan no hi hagi al·lèrgies. Com per a tots els aliments, també pot haver al·lèrgia a la Chia i cal tenir-ho en compte.

 

  • Per què es poden beneficiar les persones amb excés de pes?

Hi ha estudis que han demostrat una major baixada de pes amb un consum de llavors de Chia en comparació amb persones que no en consumeixen*.

Aquest efecte sobre la pèrdua de pes és degut principalment al seu contingut en fibra soluble. Al retenir aigua i formar un gel viscós, promou la sensació de sacietat ocupant part de l’estómac.

No obstant, no se’n pot abusar ja que de la mateixa manera que altres llavors oleaginoses, pel seu alt contingut de greixos, tenen un contingut calòric elevat.

 

  • Com les hem de consumir?

La forma més habitual de consumir-la és deixar que formi un gel viscós deixant-la reposar un mínim de 30’ en un líquid, així es facilita encara més la digestió. És important no colar les llavors i aprofitar el gel que han format per al consum o per a l’elaboració de les nostres preparacions.

No obstant, en la forma que s’optimitza l’aprofitament dels seus components és un cop triturades.

 

Recepta

Iogurt amb Chia i fruits del bosc

1.Deixar reposar durant 30' 1 cullerada sopera de llavors de Chia (ha de formar una textura gelatinosa) i treure l'excès d'aigua.

2.Triturar 1 iogurt 0% natural amb mores i nabius i endolcir amb Stevia

3. Posar en un gotet 1 capa del iogurt amb fruites, 1 capa de la gelatina que s'ha format amb les llavors de Chia; i una altra capa de iogurt. Decorar amb 1 mora i nabius. 

 

*http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22090467

 


 

Autor:


Nutricionista i educadora en diabetis


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

TRUCS NUTRICIONALS PER CUIDAR LA TEVA PELL DESPRÉS DE L’ESTIU

¿Qué es la Chía?

El consum de certs aliments pot ajudar-nos a aconseguir major protecció per la pell exposada al sol i a mantenir el bronzejat

Continuar llegint

CRONONUTRICIÓ

¿Qué es la Chía?

Diversos estudis demostren que realitzar els àpats de manera descompensada (fora d’horaris o amb proporcions calòriques errònies) afavoreix l’aparició d’excés de pes, dificulta la pèrdua ponderal i augmenta el risc de patir Diabetis Tipus 2

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +