Aliments vegetals i colors

categoría Colesterol Nutrició Obesitat

20 juny 2016



Assegurar la ingesta de 2 racions de verdures i 3 de fruita al dia és vital per al nostre organisme, però també cal aportar varietat de color a la nostra dieta

És ben sabut que el consum de fruites i verdures és importantíssim per a la salut del nostre cos. Sabem que tenen poques calories, molts micronutrients (vitamines i minerals) i molta fibra

Però què sabem del seu color?

Els aliments del regne vegetal contenen diferents pigments de colors que contribueixen al seu atractiu natural. A aquestes substàncies colorants se'ls atribueixen diferents propietats saludables i són anomenades "fitoquímics".

 

Alguns exemples:

COLOR

PIGMENT (fitoquímic)

ALIMENTS

PROPIETATS

Taronja

Carotens

Pastanaga, taronges, carabassa, mango, albercoc...

Se'ls ha associat un paper protector davant la malaltia cardiovascular, el càncer d'estómac, pulmó, pròstata; i de malalties oculars

Vermell

Licopè

Tomàquet, maduixes, síndries, pebrot vermell

Se l’ha relacionat amb protecció del càncer de còlon i recte, càncer de pròstata, d'esòfag i d'estómac

Granat

Betacianina

Remolatxa i magrana

Se li ha atribuït propietats antisèptiques i antiinflamatòries en l'aparell digestiu i exerceix un paper antioxidant en les cèl·lules protegint del càncer

Groc

Carotenoides, quercetina, flavonoides

En gairebé totes les fruites, però les que més en contenen són: blat de moro, poma, ceba, llimona, aranja i cireres

Se’ls han associat propietats analgèsiques, antivirals i de protecció contra el càncer i la malaltia cardiovascular

Morat

Antocianines

Raïm negre, pell de l'albergínia, nabius, mores, prunes negres

Se les relaciona amb la reducció de malalties cròniques

Verd

Clorofil·la i compostos sulfurosos

Cols, bròquil, créixens

Propietats anticancerígenes

 

Per aprofitar al màxim els nutrients de les fruites i les verdures, així com els seus pigments, us proposem:

  • Consumir fruites i verdures de temporada
  • 1 de les 2 racions de verdura sigui crua
  • Evitar la cocció perllongada i el reescalfament
  • Potenciar la cocció al vapor o al microones B
  • Bullir els aliments un cop ja estigui l'aigua bullint
  • Consumir les fruites amb la pell
  • Finalment...aporta variabilitat de color a la dieta.

 

Autor:


Nutricionista i educadora en diabetis


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

El consum diari de iogurt dóna lloc a una millor salut òssia

Aliments vegetals i colors

La investigació centra l’atenció en els beneficis que pot tenir el consum d’un iogurt diari en dones post-menopàusiques sobre la massa òssia, la pèrdua d’os cortical i també sobre l’IMC i el teixit adipós.

Continuar llegint

SUC PREMSAT EN FRED: La nova "moda" per consumir fruites i verdures

Aliments vegetals i colors

Després de la moda dels sucs "Detox" o Sucs verds, recentment ha aparegut al mercat una nova gamma de sucs caracteritzats per elaborar-se amb la tècnica de premsat en fred, també anomenats cold pressing.

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +