Aliments vegetals i colors

categoría Colesterol Nutrició Obesitat

20 juny 2016



Assegurar la ingesta de 2 racions de verdures i 3 de fruita al dia és vital per al nostre organisme, però també cal aportar varietat de color a la nostra dieta

És ben sabut que el consum de fruites i verdures és importantíssim per a la salut del nostre cos. Sabem que tenen poques calories, molts micronutrients (vitamines i minerals) i molta fibra

Però què sabem del seu color?

Els aliments del regne vegetal contenen diferents pigments de colors que contribueixen al seu atractiu natural. A aquestes substàncies colorants se'ls atribueixen diferents propietats saludables i són anomenades "fitoquímics".

 

Alguns exemples:

COLOR

PIGMENT (fitoquímic)

ALIMENTS

PROPIETATS

Taronja

Carotens

Pastanaga, taronges, carabassa, mango, albercoc...

Se'ls ha associat un paper protector davant la malaltia cardiovascular, el càncer d'estómac, pulmó, pròstata; i de malalties oculars

Vermell

Licopè

Tomàquet, maduixes, síndries, pebrot vermell

Se l’ha relacionat amb protecció del càncer de còlon i recte, càncer de pròstata, d'esòfag i d'estómac

Granat

Betacianina

Remolatxa i magrana

Se li ha atribuït propietats antisèptiques i antiinflamatòries en l'aparell digestiu i exerceix un paper antioxidant en les cèl·lules protegint del càncer

Groc

Carotenoides, quercetina, flavonoides

En gairebé totes les fruites, però les que més en contenen són: blat de moro, poma, ceba, llimona, aranja i cireres

Se’ls han associat propietats analgèsiques, antivirals i de protecció contra el càncer i la malaltia cardiovascular

Morat

Antocianines

Raïm negre, pell de l'albergínia, nabius, mores, prunes negres

Se les relaciona amb la reducció de malalties cròniques

Verd

Clorofil·la i compostos sulfurosos

Cols, bròquil, créixens

Propietats anticancerígenes

 

Per aprofitar al màxim els nutrients de les fruites i les verdures, així com els seus pigments, us proposem:

  • Consumir fruites i verdures de temporada
  • 1 de les 2 racions de verdura sigui crua
  • Evitar la cocció perllongada i el reescalfament
  • Potenciar la cocció al vapor o al microones B
  • Bullir els aliments un cop ja estigui l'aigua bullint
  • Consumir les fruites amb la pell
  • Finalment...aporta variabilitat de color a la dieta.

 

Autor:


Nutricionista i educadora en diabetis


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

Et convidem al Fòrum Dexeus Mujer

Aliments vegetals i colors

El proper dijous 28 de maig, amb motiu del Dia Mundial de la Salut de la Dona, s’inaugura a l’Hospital Quirón-Dexeus el Fòrum Dexeus Mujer 2015. Es tracta d’un esdeveniment obert al públic on diferents professionals sanitaris realitzaran xerrades participatives sobre temàtiques relacionades amb la salut de la dona.

Continuar llegint

T'han diagnosticat intolerància a la fructosa?

Aliments vegetals i colors

La intolerància o malabsorció a la fructosa es produeix per un dèficit de la mucosa intestinal de la proteïna transportadora GLUT5 que permet l'absorció de la fructosa a l'intestí prim.

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +