2016 és l'any internacional de les llegums

categoría Nutrició

21 novembre 2016



L'Assemblea General de les Nacions Unides va proclamar l'any 2016 com l'Any Internacional de les Llegums amb el propòsit de sensibilitzar la població sobre els seus avantatges nutricionals com a part d'una producció d'aliments sostenible encaminada a aconseguir la seguretat alimentària i la nutrició.

Els llegums són cultius lleguminosos anuals que produeixen entre un i dotze grans o llavors de mida, forma i color variables dins d'una beina. El terme "llegums" es limita als grans secs. S'inclou dins d'aquest grup els cigrons, llenties, mongetes, fesols, pèsols, faves i la soja.

Els humans les hem consumit com a aliment bàsic de manera habitual des de fa mil·lennis, encara que en els últims anys, el seu consum ha experimentat una disminució lenta però constant tant en els països desenvolupats com en desenvolupament, amb una mitjana mundial estable en al voltant de 7 kg / persona / any. A mesura que els països es tornen més rics, la població canvia les font proteiques vegetals per fonts de proteïnes més cares, com els productes lactis i la carn. A més en comparació amb altres cultius, els llegums tenen una empremta reduïda de cultiu (necessiten menys aigua que per produir carn) i en requerir un processament mínim i sense refrigeració, limita considerablement el consum de recursos naturals a les etapes finals de la cadena de subministrament .

Quant a les seves propietats nutricionals destaquen com a font essencial de proteïnes i aminoàcids d'origen vegetal (entorn un 20-25%), fibra dietètica, vitamines del grup B i alt contingut en ferro i zinc, el que resulta especialment beneficiós per a les dones i els nens amb risc de patir anèmia. Tot i que el cos assimila millor el ferro d'origen animal, per millorar la biodisponibilitat del ferro contingut en els llegums, es recomana combinar-les amb fonts de vitamina C, com per exemple, taronja, mandarina, kiwi, pebrot cru o bròquil molt poc cuit. Un altre valor afegit és el seu baix contingut en greix, no contenen colesterol, el seu índex glucèmic és baix i també contenen compostos bioactius que podrien ajudar a combatre certs càncers, la diabetis i malalties vasculars. No contenen gluten, per la qual cosa és un aliment ideal per als celíacs.

Algunes idees per menjar llegums:

Per la seva gran versatilitat a la cuina, els llegums es poden consumir com a plat principal o com a guarnició en forma de cremes, com el tradicional hummus fet amb cigrons, o en forma d'hamburgueses i mandonguilles vegetarianes, que poden substituir la carn.

 

  1.  Amanida tèbia de llenties al coriandre amb llagostins: Disposar les llenties prèviament cuites en un bol i barrejar amb els tomàquets a dauets, la ceba picada, el coriandre i els llagostins cuits. Amanir amb una vinagreta de vinagre de poma, oli d'oliva, suc de llimona, sal i pebre mòlt.
  2.  Hamburguesa de carbassó i cigrons: Ratlleu el carbassó prèviament rentat i deixar reposar amb una mica de sal en un colador durant 15 minuts, i després escórrer molt bé pressionant. Tritureu els cigrons prèviament cuits amb ceba, bitxo, una mica de farigola i orenga. Afegir el carbassó ratllat, un ou i farina. Amassar fins aconseguir una barreja homogènia, salpebrar i deixar reposar a la nevera ½ hora. Formar les hamburgueses, arrebossar en el pa ratllat i cuinar a la planxa amb una mica d'oli

Autor:


Cap de Servei Responsable Unitat d’hipòfisis Responsable Unitat de tiroides Especialista en endocrinologia de la gestació Especialista en tumors hipofisaris


Nutricionista i educadora en diabetis Especialista en diabetis tipus 1 Especialista en nutrició i esport


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

Els emulsionants afecten la microbiota intestinal propiciant malalties com la colitis ulcerosa i la síndrome metabòlica

2016 és l'any internacional de les llegums

Els emulsionants són substàncies utilitzades en la indústria alimentària per barrejar dues substàncies no miscibles o difícils de barrejar.

Continuar llegint

El consum d'espècies picants genera beneficis per a la salut

2016 és l'any internacional de les llegums

Diversos estudis han vinculat l'atracció pel menjar picant a persones atrevides, amb fortes personalitats i persones a la recerca d'aventures.

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +