UNA PANDÈMIA SILENCIOSA: EL SUCRE

categoría Nutrició Obesitat

19 gener 2017



En els últims temps hem vist incrementat el consum de sucre sobretot en productes manufacturats. Sabem que el seu consum no és bo per a la salut i que afavoreix l'aparició de certes malalties. Quina quantitat de sucre consumim?

En els últims temps hem vist incrementat el consum de sucre no només com sucre de taula sinó també en productes manufacturats. Sabem que el seu consum no és bo per a la salut i que afavoreix l'aparició d'obesitat, resistència a la insulina i diabetis entre altres malalties metabòliques.

Impost requerit per OMS

Ja fa temps que l'OMS recomana aplicar mesures en tot el món per reduir el consum de begudes ensucrades i les seves conseqüències per a la salut. D'acord amb l'informe, titulat "Fiscal policies for Diet and Prevention of Noncommunicable Diseases (NCDs)", maig 2015, les polítiques fiscals que condueixen a un augment d'almenys el 20% del preu de venda al públic de les begudes ensucrades podrien redundar en una reducció proporcional del consum d'aquests productes.

La gravació d'impostos en els refrescos

Actuació del govern: Impost 2016

A primers de Desembre del 2016 el ministre d'hisenda Cristóbal Montoro, va confirmar el projecte de llei per establir una nova taxa sobre begudes ensucrades i carbonatades, el percentatge no ha volgut especificar. És una mesura que altres països de la UE com França i Hongria ja han aplicat i que es justifica amb fins per reduir el consum de sucre fent cas així a les recomanacions de l'OMS.

Impostos que han funcionat en altres països.

¿La mesura d'encarir el preu de begudes ensucrades ha estat amb fins per beneficiar la població o amb fins recaptatoris?

Amb aquest impost el ministre d'hisenda pretén recaptar al voltant d'uns 200 milions per al 2017 complint així amb les exigències de Brussel·les. I aquest gravamen ¿Beneficiària a la salut de la població? L'evidència científica recolza això i aquest tipus d'impostos ha donat bons resultats en països fora de la UE com Mèxic.

Però i a Espanya? Doncs encara hi ha controvèrsia, des de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) s'ha mostrat el rebuig a aquest impost argumentant que "no hi ha un veritable interès per la salut del consumidor" i sembla tenir "afany recaptatori" i reclamen un 10% menys de sucre en aquestes begudes i més informació en l'etiquetatge, així com major inversió en educació nutricional.

El sucre no només es troba en els refrescs

Hem de ser conscients que el sucre no només es troba en els refrescs i sucs sinó que està en gairebé tots els productes que ingerim, sobretot en els aliments processats.

¿Fins a quin punt som conscients de la ingesta que podem arribar a fer?

1sobre de sucre = 5 g

Recordem que la recomanació de l'OMS és no superar el 10% de les calories de la dieta en forma de sucres simples. En una dieta de 2000 Kcal mitjana equival a uns 50 grams de sucre al dia. Tot i que la mateixa organització aconsella reduir el consum de sucres a menys d'un 5% de les calories diàries, la qual cosa equival a 25 grams de sucre al dia.

EXEMPLES d'aliments processats

1 llauna de refrescs: Cua 35g, sweeps 30g, bitter Kass 27g, xarxa bull 28g.

200ml Preparats lactis: Batuts de xocolata 21 gr, llets per a nens 14g, 1 petite suisse 7g

200 ml Suc: Concentrat 25 g, Nèctar de fruita 29g, Smoothies 35g

Ració de Pastisseria: 30g Cereals d'esmorzar 15g, 3 galetes tipus digestive 10g, 1 donuts 15g

Ració de 20g Xocolata amb llet 13 g

Ració de 50g Salses: Tomàquet fregit i quètxup 5 g, sofregit de tomàquet 13 g salsa cessar o similars 7g,

Altres: 200 ml aigües amb gust 12g, ració 200g pizza 6g, 3 frankfurts 2 g

Si sumem tots els productes processats que es consumeixen al llarg del dia, sobretot en els nens i adolescents, és molt probable que superem la quantitat de 50g de sucre al dia i segurament la gran majoria de la població superi la quantitat aconsellada de 25 g de sucre al dia.

Des de ENDOCS et podem aconsellar opcions més saludables per reduir la quantitat de sucres simples de la dieta i amb això, millorar la qualitat de vida reduint les probabilitats de malalties com ara obesitat, diabetis i malalties cardiovasculars.

Autor:


Cap de Servei Responsable Unitat d’hipòfisis Responsable Unitat de tiroides Especialista en endocrinologia de la gestació Especialista en tumors hipofisaris


Nutricionista i educadora en diabetis


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

Menjar mentre es camina afavoreix el sobrepès

UNA PANDÈMIA SILENCIOSA: EL SUCRE

Un estudi publicat a la revista Journal of Health Psychology, conclou que menjar mentre es camina afavoreix una sobreingesta en els menjars posteriors, afavorint el sobrepès.

Continuar llegint

Aliments de temporada: LA CARBASSA

UNA PANDÈMIA SILENCIOSA: EL SUCRE

Típica de la tardor, té importants propietats nutritives y escasses calories

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +