La importància de l'exercici físic en la diabetis tipus 2

categoría Diabetis

28 juny 2017



Fer exercici físic tant aeròbic com de força a dies alterns més de 150 minuts a la setmana pot ajudar a millorar el control metabòlic de les persones amb diabetis tipus 2

Quins beneficis ens aporta l'exercici físic?

La pràctica d'activitat física de forma regular ens aporta una gran quantitat de beneficis físics i mentals, i en el cas de pacients amb DM2, és una gran eina terapèutica ja que:

Millora els nivells de glucosa en sang

Augmenta la sensibilitat a la insulina

Disminueix els lípids en sang

Millora la pressió arterial

• Ajuda a reduir el greix corporal i baixar de pes

Disminueix el risc de patir malalties cardiovasculars

Redueix l'ansietat, augmenta l'autoestima i fa que ens sentim i ens veiem millor

• L'exercici també resulta terapèutic, no només per l'estat d'ànim sinó també per a la memòria

 

Quin tipus d'exercici físic aporta més beneficis? Què diu l'evidència?

Estudis recents han demostrat que l'exercici físic tant a curt com a llarg termini pot aconseguir un millor control glucèmic en la DM2, obtenint reduccions significatives en els nivells de glucosa en sang i de l'hemoglobina glicosilada (HbA1c -resum de la glucosa dels últims 3-4 mesos-).

Per determinar els beneficis de cada tipus d'exercici físic, un estudi va valorar l'efecte de l'entrenament sobre el control glucèmic a llarg termini (mesurat per l'hemoglobina glicosilada), i l'efecte de l'entrenament sobre el control glucèmic 24-48h post exercici amb diferents modalitats d'exercici (mesurat amb valors de monitoratge continu de glucosa).

Pel que fa a la millora del control glucèmic a llarg termini, s'obtenen resultats satisfactoris per a diferents tipus d'exercici físic. No obstant això, aquesta millora és més gran amb programes d'exercici físic estructurats durant més de 12 setmanes.

S'observa amb exercici físic aeròbic (cardiovascular), amb exercici físic de força i amb combinació de tots dos, reduccions significatives de 0,5-0,8% en l'HbA1c. No obstant això, les majors reduccions són les associades a la combinació d'exercici cardiovascular i de força.

Pel que fa a la millora del control glucèmic, després d'una sessió d'entrenament, s'observa:

Disminució del temps en hiperglucèmia

Disminució de la glucosa post exercici físic

Disminució de glucosa fins a 48h post exercici físic

Els estudis sobre el tipus d'exercici que pot aportar més beneficis al post entrenament immediat són escassos.

 

Què s'aconsella en DM2?

Donats els resultats de millora de la glucosa a llarg termini amb combinació d'exercici cardiovascular i de força, i donada la millora de glucèmia 48 h post-exercici físic amb qualsevol tipus d'exercici físic, s'aconsella:

• Realitzar exercici físic combinat (exercici cardiovascular + força) com a mínim a dies alterns (deixant passar màxim 48 hores) amb un volum setmanal de 150 minuts/setmana, a una intensitat a la qual "perdem la parla". En el moment en què ens costa parlar fent exercici, és quan vam començar a utilitzar glucosa per obtenir energia, i aquesta intensitat sol correspondre al 50-70% de la nostra freqüència cardíaca màxima.

 

 

A ENDOCS, el nostre grup de endocrinòlegs, nutricionistes i entrenador personal poden ajudar a aconseguir aquests objectius amb un pla d'exercici físic estructurat destinat a millorar el seu control metabòlic.

  1. Quílez Llopis P;  Reig García-Galbis M. Control glucémico a través del ejercicio físico en pacientes con diabetes mellitus tipo 2; revisión sistemática. Nutr Hosp. 2015;31(4):1465-1472

ISSN 0212-1611 

Autor:


Cap de Servei Responsable Unitat d’hipòfisis Responsable Unitat de tiroides Especialista en endocrinologia de la gestació Especialista en tumors hipofisaris


Nutricionista i educadora en diabetis


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

Té diabetis? Cuidi els seus peus

La importància de l'exercici físic en la diabetis tipus 2

Les complicacions cròniques de la diabetis (neuropatia i vasculopatia) poden afectar als peus.

Continuar llegint

APPS i DIABETIS

La importància de l'exercici físic en la diabetis tipus 2

És important tenir en compte que l'ús de les aplicacions no pretén ni ha de substituir el seguiment per part del metge.

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +