PREGUNTES FREQÜENTS EN EMBARÀS

categoría Nutrició

02 novembre 2021



Tot i la informació sobre les pautes i mesures de prevenció que cal aplicar durant l'embaràs, continuen existint nombrosos mites i dubtes sobre l'embaràs que poden portar a comportaments o precaucions contraproduents o innecessàries. Convé, per tant, resoldre els dubtes i desmentir aquests mites al voltant de l'embaràs

¿L'embarassada ha de menjar per dos? FALS

En aquesta etapa és important que la mare vagi amb compte amb allò que menja per mitigar les molèsties típiques de l'embaràs, tenir la vitalitat i aportar al fetus els nutrients necessaris, però el mite que ha de menjar per dos indueix la dona a portar una nutrició inadequada.

Durant l'embaràs, l'aportació nutricional necessària és més alta, però no vol dir que la mare hagi d'ingerir quantitats més grans, al contrari, cal consumir menys quantitats amb més freqüència, de manera equilibrada, variada i saludable i mastegant bé els aliments. De fet, ingerir porcions massa grans pot provocar molèsties gastrointestinals i, a la llarga, menjar en quantitat més gran a la necessària pot ocasionar, per exemple, un guany de pes excessiu durant aquests mesos.

 

Quins aliments estan prohibits durant l'embaràs?

  • Carn o embotits crus: cal evitar embotits com el pernil serrà, pernil ibèric, fuet, llonganissa, llom, salami, etc.
  • Llet crua sense pasteuritzar: per evitar una toxiinfecció per listerioris és important evitar consumir llet sense pasteuritzar.
  • Formatges fets amb llet fresca sense pasteuritzar: com en el cas de la llet, és important consultar a l'etiqueta que el lacti s'ha elaborat amb “llet pasteuritzada”.
  • Peix cru, fumat, escabetxat o marinat: el pots menjar cru després de congelar-lo a -20 graus (compte, molts congeladors no arriben a aquesta temperatura) durant un mínim de 5 dies.
  • Patés o pastes de carn per untar.
  • Peix amb contingut elevat en mercuri: es tracta de peixos com el peix espasa, tonyina, tauró, lluç de riu, etc. El consum de mercuri pot produir danys neuronals al fetus. Aliments com el salmó també contenen quantitats elevades de mercuri encara que es poden consumir una vegada a la setmana com a màxim.
  • Moderar el consum de cafeïna: sovint l'embaràs produeix canvi en l'olfacció i moltes pacients rebutgen el cafè- per a les quals no, es recomana 200mg/dia màxim, així que com a molt podries consumir dos cafès al dia. Et recomanem substituir directament els cafès per cafè descafeïnat, que t'aportarà el sabor i l'aroma d'aquesta beguda.
  • No consumiu alcohol.
  • Ou cru o preparacions amb ou cru: preparacions com maioneses casolanes, salses estil carbonara, tiramisú casolà, etc.

Quins aliments/nutrients cal potenciar durant l'embaràs?

  • Àcid Fòlic: l'àcid fòlic és principalment important el primer trimestre de l'embaràs. És present en verdures de fulla verda, llegums, fruites i fruits secs. Les fruites s'han de rentar molt bé abans de consumir-se crues.
  • Iode: present en sal iodada, peix i marisc, lactis.
  • Greixos saludables: greixos presents a l'oli d'oliva, fruits secs, salmó, sardines, etc.
  • Ferro: trobem aquest nutrient en aliments com els llegums, peix, mol·luscs, ou o la carn vermella. Per millorar la seva absorció, pren-lo amb fruites i verdures amb alt contingut en vitamina C, com, per exemple: mandarina, taronja, kiwi, maduixes, meló, pebrot vermell i verd, bròquil coliflor, etc., i separa'l de les preses de cafè o te i lactis (llet, iogurt, formatge).
  • Calci: lactis (llet, formatge, iogurts), begudes i iogurts vegetals enriquits, llegums (sobretot els cigrons i mongetes), fruits secs (sobretot, sèsam, tahini i les ametlles), soja i els seus derivats (edamame, tofu, tempeh) i vegetals de fulla verda, millor cuits (espinacs, bledes, créixens, ruca, etc.).
  • Fibra: la fibra col·labora en la prevenció del restrenyiment que es pot produir durant aquesta etapa. La fibra és molt present en fruites i verdures, cereals integrals, fruits secs i llegums.
  • Bona aportació de proteïnes: no cal descuidar l'aportació en proteïnes, ja sigui d'origen vegetal, introduint llegums, com d'origen animal, en el cas de l'ou, el peix, la carn o els lactis.
  • Mantenir una bona hidratació: mínim 2L ​​al dia, aproximadament uns 8 gots.
  • És molt habitual la recomanació d'un suplement vitamínico-mineral a les embarassades, és especialment important en aquells casos de nàusees i vòmits en primer trimestre i, encara que no hi ha evidència que sigui millor donar-ho que no, es creu que ajuda a garantir l'aportació d'aquests nutrients.

 

Es pot seguir una dieta vegetariana o vegana estant embarassada?

En cas de seguir una alimentació d'aquest tipus estant embarassada, l'ideal és consultar amb un nutricionista i també amb el ginecòleg. Les gestants i mares lactants vegetarianes o veganes s'han de suplementar almenys amb vitamina B12, observant sempre les recomanacions dels especialistes que les tracten.

Què és la toxoplasmosi i com la puc evitar?

La toxoplasmosi és una malaltia infecciosa produïda per un paràsit, que s'encomana pel contacte amb excrements de gat, o amb el consum d'aigües o vegetals contaminats i carn crua, especialment de porc.

La toxoplasmosi sol ser una infecció lleu, però a l'embaràs aquesta infecció es pot transmetre al fetus.

Per això, si és el teu primer embaràs, el primer trimestre t'hauràs de fer una prova. Si tens anticossos contra aquest paràsit tindries defenses per evitar la infecció, però si la prova és negativa:

  • Evita la carn o embotits crus, com el pernil serrà, xoriço o salami, i renta't bé les mans després de manipular aquests aliments.
  • Congela la carn abans de cuinar-la i augmenta el temps de cocció.
  • Renteu i peleu fruites i verdures abans de consumir-les.
  • Fes servir mesures d'higiene bàsiques, com rentar-te les mans en cuinar i abans de menjar.


Què he de fer si tinc nàusees i/o vòmits?

  1. Consumeixi menys quantitats i fracciona més les preses diàries a 6 o 7 al dia.
  2. Mastega bé i menja lentament.
  3. Pren líquids a temperatura ambient o freds i evita els líquids calents.
  4. Pren els líquids millor entre menjars i evita prendre'ls juntament amb els menjars.
  5. Incloeu aliments secs i sòlids, es toleren millor. Per exemple: pa, torrades, arròs, pasta, cereals o galetes.
  6. Procura tenir una dieta amb baix contingut en greix: evita fregits, millor carn i peix blanc.
  7. Evita tombar-te immediatament després dels àpats, millor descansa incorporada.
  8. El consum de gingebre en forma d'infusions et pot ajudar a evitar les nàusees.
  9. Procureu estar en un ambient fresc i ben ventilat, lliure d'olors.
  10. Fer exercici físic suau pot millorar els símptomes.


Què he de fer amb els desitjos i olors?

És molt freqüent en les embarassades sentir variacions en el sentit de l'olfacte o del gust, tant per més sensibilitat com per canvis en les apetències.

Si notes que ara no et ve de gust alguna cosa que t'encantava, o que de sobte notes olors que abans no apreciaves, o que, al contrari, et ve de gust un aliment que ni et cridava l'atenció, no et preocupis, és normal i es produeix per variació hormonal.

Per suportar aquestes situacions, només cal intentar evitar els llocs amb olors que et desagraden, i seguir aquests els consells:

  1. Tria plats poc condimentats.
  2. Opta per aliments sense olors fortes, millor freds o temperats i amb poc contingut en greix, ja que desprenen menys olor.
  3. Menja el que et vingui de gust, portant un control. Si et ve de gust una mica de dolç, permet-te'l, sempre que sigui en poca quantitat, i ocasionalment.


Què he de fer si tinc restrenyiment?

Per millorar el trànsit intestinal és fonamental assegurar el consum de fibra, que es troba a:

  • Llegums o cereals integrals com els flocs de civada
  • Llavors com les de chia o lli
  • Pa, cereals i derivats integrals.
  •  Verdures i hortalisses, especialment les de fulla.
  • Fruites, preferiblement peces que en forma de sucs o liquats.
  • Procura l'evacuació en aixecar-se o després dels àpats, que és el moment de més motilitat intestinal.

Quines infusions puc prendre i quines no?

  • No facis servir mai plantes desconegudes per preparar-te un te. Utilitza les herbes conegudes o les bossetes preparades comercialment.
  • Beu d'una a dues tasses d'infusions al dia, mai no en consumeixis més.
  • Procura no prendre sempre el mateix tipus de te o infusió i vés variant les diferents opcions. Així aprofitaràs totes les propietats saludables de les plantes i minimitzaràs els riscos de l'abús.
  • Dóna prioritat a les infusions de les plantes més recomanades a l'embaràs i d'altres aliments naturals que són segurs durant l'embaràs com la llimona, mel, taronja o poma


PERMESOS:

  • Farigola: congestió nasal.
  • Gingebre: nàusees i malestar estomacal.
  • Rooibos: estimula les defenses i afavoreix la circulació sanguínia.

EN MODERACIÓ (en quantitats baixes i de manera molt ocasional)

  • Fonoll i anís verd: alleujar els gasos
  • Camamilla: per relaxar-se i agafar el son, per a problemes digestius i nàusees.
  • Te verd.
  • Melissa, passiflora, til·la, flor de tarongina: relaxants i ajuden a agafar el son.

NO RECOMANADES/ PROHIBIDES:

  • Poleo menta
  • Sàlvia
  • Julivert
  • Regalèssia
  • Te boldo
  • Dent de lleó
  • Aloe verd
  • Artemisa
  • Calèndula
  • Ginseng
  • Consolda
  • Ajenjo
  • Eucaliptus
  • Gingko Biloba
  • Valeriana
  • Pròpolis
  • Equinàcia.

Si tens dubtes de com ha de ser una alimentació adequada, acudeix a un dietista-nutricionista especialitzat en nutrició durant la gestació i/o lactància.

 

Autor:


Dietista-Nutricionista Educadora en Diabetis Coach nutricional Especialista en Nutrició Esportiva Especialista en intoleràncies alimentàries i al·lèrgies Coordinació unitad d' obesidad


Vols fer-nos una consulta Blog d'Endocrinologia i Nutrició?

Cercar en el Blog

També et pot interessar

LÀCTICS SÍ O LÀCTICS NO?

PREGUNTES FREQÜENTS EN EMBARÀS

Els làctics són aliments que s'han consumit al llarg de molts anys però en algunes ocasions, ens trobem dubtes de si han de ser consumits o no a causa de la "mala" fama que fa anys els envolten

Continuar llegint

T'han diagnosticat intolerància a la fructosa?

PREGUNTES FREQÜENTS EN EMBARÀS

La intolerància o malabsorció a la fructosa es produeix per un dèficit de la mucosa intestinal de la proteïna transportadora GLUT5 que permet l'absorció de la fructosa a l'intestí prim.

Continuar llegint

Este sitio web utiliza Cookies propias y de terceros. Si continua navegando, supone la aceptación de la instalación de las mismas. OK | Más información

Política de cookies +